Změna legislativy pro e-shopy 2023

13.1.2023

Nový rok sebou přináší vždy i nová pravidla. A jak je známo, neznalost neomlouvá. Důležité změny se týkají i majitelé a provozovatele e-shopu. Tedy internetového obchodu. 

Změna legislativy pro e-shopy 2023

Tyto změny jsou platné od ledna roku 2023 a upravuje směrnice Evropské unie. A čeho se konkrétně týká?

Přejmenujte tlačítko Objednat

Asi každý zná oblíbené tlačítko u produktu či služby hlásající Objednat. Tedy po stisknutí butonu se daná věc přidá do košíku. Nyní bude ale potřeba jej přesněji pojmenovat. Musí z něj být patrné, že se zákazník zavazuje k platbě. Takže můžete jej nazvat třeba Objednat a zaplatit nebo Objednávka zavazující k platbě, Konečná platba za objednávku apod. Tady si hlavu může namáhat váš správce webu, grafik, copywriter nebo kdokoliv, kdo to má na starost.

Stane se něco, jestliže daný buton nepřejmenujete? Ano. Zákazník bude ve velké výhodě. Nemusí danou službu zaplatiti ani třeba převzít balík, zboží. Prostě jednoduše nepochopil, že se zavázal k odběru. Takže vás to bude stát nejen zbytečné náklady na balné a dopravu plus spoustu vyřizování se spotřebitelem, zákazníkem. Ale navíc vám hrozí i vysoká pokuta od České obchodní inspekce, a to až do výše 5 milion korun. A to už je částka i pro někoho likvidační. Přitom stačí tak málo.

Obchodní podmínky v e-mailu spolu s potvrzením objednávky

Další novinkou je nutnost upozornit na stávající obchodní podmínkami. Na e-shopech před konečným potvrzením objednávky často zákazník zaškrtává souhlas s obchodními podmínkami. Ale to už nyní také stačit nebude. Vašim úkolem je zaslat mu souhrn objednávky na email spolu se stávající, a hlavně platnými obchodními podmínkami. To bude nyní bráno jako jasné informování spotřebitele. Nutnost souhlasit s podmínkami bude muset nyní zaznít i při telefonickém hovoru nebo v konverzaci na messengeru, WhatsAppu apod.

Obchodní podmínky upravte tedy do aktuální podoby. Pokud to neučiníte, došlápne si na vás ČOI a nadělí vám další pokutu 1 milion korun.

Co musí obchodní podmínky obsahovat najdete v zákoníku

  • Kontaktní údaje
  • Popis zboží, služeb
  • Způsob dopravy a platby
  • Smlouvu
  • Reklamace
  • Odstoupení od smlouvy, formulář
  • Adresu ČOI a řešení stížností
  • EET

Nyní je třeba doplnit:

  • Přesný popis prodávajícího — e-shop, online tržiště, prodávající spotřebitel
  • V kontaktech je nutné uvést mimo již zavedené také kontaktní e-mail, telefon a adresu provozovny (může být jiná, než je adresa sídla)
  • Koupené zboží je nutné doručit do 30 dnů od provedeného nákupu, výjimka tvoří vzájemná domluva mezi spotřebitelem a prodávajícím například odškrtnutím butonu souhlasu s pozdějším dodáním
  • Spotřebitel má možnost nově odstoupit od kupní smlouvy všemi způsoby, tedy telefonicky, e-mailem, zprávou na sociálních sítích apod. Vztahuje se i na předplatné novin a časopisů
  • Naopak je zakázáno odstoupit od kupní smlouvy u zboží či služeb typu:
    1. Rozbalené zboží, které nelze znovu prodat kvůli hygieně (spodní prádlo) nebo celkového znehodnocení výrobku
    2. Zboží s digitálním obsahem, které nelze opravit. Je znehodnoceno jako třeba DVD, CD, kód ke hře v online prostředí
    3. Servisní díly potřebné k opravě či činnosti na místě (oprava spotřebiče)
    4. Zboží, u kterého je pevně domluvené datum jeho přepravy

Jednodušší reklamace

Jak již bylo řečeno, v obchodních podmínkách musí být uvedené i informace potřebné k reklamaci zboží. Novinkou je i možnost reklamovat dané zboží v kterékoliv provozovně, případně na samém sídle firmy. Spotřebitel není vázán jen na určitou adresu.

Co vše lze reklamovat s úspěchem:

  • Nefunkční zboží
  • Zboží neodpovídající popisu, jakosti (jiný materiál, barva, střih)
  • Hmotnost, množství je jiné, než bylo objednáno
  • Zboží, u kterého nejsou dodrženy normy a předpisy (zvláště u elektroniky)

Jak dokázat vznik vady, škody?

Jednoduše. Reklamované zboží do jednoho roku od koupě (doposud to bylo 6 měsíců) musí prodávající, tedy e-shop, buď uznat nebo dokázat, že si za vzniklou škodu může spotřebitel sám. Třeba nevhodným zacházením, manipulací. Pokud je zboží zakoupené více než před rokem, dokazuje vinu naopak spotřebitel danému e-shopu. Pokud nebude dodržen reklamační řád, hrozí zde prodávajícímu pokuta od ČOI ve výši 3 milion korun.

Zboží s digitálním obsahem

Nově se upravila i pravidla pro digitální obsah. Tedy vše, co prodáváte online e-booky, webináře, streamy, online hry, software (zařízení s operačním systémem) a další formy digitálního zboží mají svá pravidla v obchodních podmínkách.

  • Je zde nutné uvést, zda je zboží zakoupeno a dodáno pouze jednorázově nebo opakovaně
  • Zda bude poskytována podpora a aktualizace obsahu
  • O jakou verzi produktu se jedná
  • Jak bude zboží doručeno
  • Nároky na technické vybavení, aby zboží spotřebiteli fungovalo

Konec falešných cen

Každý z nás určitě zná známou akci Black friday. Tedy umělé snižování cen, které byly předtím navýšeny. Jde o ovlivňování zákazníka, neuvádění pravdivé skutečnosti. Nyní se musí jako nejnižší cena uvést ta, které bylo dosaženo za posledních 30 dní. Některé e-shopy nabízejí slevové akce svým registrovaným uživatelům nebo pokud spotřebitel nekupuje třeba přes Plnou peněženku, Heureku či jiný vyhledávač. Vše však musí být zcela jasně uvedeno. Třeba jako Nižší ceny pro registrované uživatele apod.
Dále se zakazuje vkládat falešné recenze, dají se koupit, manipulovat s již uskutečněnými apod. A veškeré produkty je nutné řadit dle nějakého klíče. Třeba dle oblíbenosti, ceny, hodnocení apod. Spotřebitel musí mít zcela jasno v tom, proč jsou produkty v dané kategorii. Každá by pak měla mít i svůj vysvětlující přesný popis.

Doporučujeme poradit se s odborníky

Dané změny mohou být pro někoho matoucí. Proto se klidně poraďte se svým právníkem či správcem webu a novinky zaimplementujte do svého e-shopu, abyste předešli nepříjemnostem s Českou obchodní inspekcí a pokutám.